مهری مختارزاده؛ دکتر هادی فرجامی؛ منیره مختار زاده
چکیده
این مطالعه تلاشی است برای بررسی تاثیر استفاده از نقل قولهای الهامی در تدریس لغت های انتزاعی انگلیسی بر به یادآوردن آنها. در این راستا، یک آزمون زبان تعین سطح با 60 آیتم چهار گزینه ای وبا مضمون لغت و گرامر زبان انگلیسی در بین 63 دانشجوی ترم دوم دختر و پسر در محدوده سنی بین 17 تا 22 سال که در دانشگاه سمنان در رشته مترجمی زبان انگلیسی مشغول ...
بیشتر
این مطالعه تلاشی است برای بررسی تاثیر استفاده از نقل قولهای الهامی در تدریس لغت های انتزاعی انگلیسی بر به یادآوردن آنها. در این راستا، یک آزمون زبان تعین سطح با 60 آیتم چهار گزینه ای وبا مضمون لغت و گرامر زبان انگلیسی در بین 63 دانشجوی ترم دوم دختر و پسر در محدوده سنی بین 17 تا 22 سال که در دانشگاه سمنان در رشته مترجمی زبان انگلیسی مشغول به تحصیل بودند اجرا گردید. در نهایت 40 دانشجویی که سطح بالاتری از زبان انگلیسی را دارا بودند برگزیده شدند و به صورت تصادفی به دو گروه یکسان 20 تایی تحت عنوان گروه آزمایشی و کنترل اختصاص یافتند. گروه آزمایشی 22 لغت انتزاعی مورد نظر را از طریق نقل قولهای الهامی و گروه کنترل همان لغت ها را از طریق جملات ساده فرا گرفتند. در پایان کارآزمایی، برای سنجیدن میزان یادآوری بلافاصله لغت های مورد نطر، آزمون بازخوانی نشانه ای از هردو گروه به عمل آمد. دو هفته بعد از کار آزمایی، همان آزمون برای دو گروه مجددا اجرا گردید تا بدین طریق میزان تاثیر نقل قولهای الهامی بر یادآوری با تاخیرلغت های انتزاعی در شرکت کنندگان گروه آزمایشی با عملکرد گروه کنترل مقایسه شود. نتایج برآمده از این مطالعه بیانگر تاثیررضایت بخش نقل قول های الهامی بر یادآوری بلافاصله و با تاخیر لغت های انتزاعی می باشد. با تحلیل نتایج آزمون های بلافاصله و با تاخیر با استفاده از دو سری آزمون t-test دو فرضیه این مطالعه مبنی بر تاثیر نقل قول های الهامی بر به یادآوری بلافاصله و با تاخیر لغت های انتزاعی تایید شدند. بر اساس این یافته می توان اینگونه نتیجه گرفت که از جملات الهامی می توان به عنوان متون پشتیبان برای آموزش و یادگیری لغات انتزاعی استفاده کرد.
چکیده
در این مطالعه از فراگیرندگان انگلیسی خواسته شد بر اساس تجربهشان، تصاویری را که در مورد یادگیری زبان انگلیسی دارند ارایه دهند. دویست و ده زبانآموز دختر و 90 زبان آموز پسر تصاویر و استعارههایی را برگزیدند یا ارایه دادند. از پسران 781 و از دختران 1903 تصویر و استعاره دریافت شد. پژوهشگر، این تصاویر را بررسی کرد و پس از خلاصه تر کردن، آنها ...
بیشتر
در این مطالعه از فراگیرندگان انگلیسی خواسته شد بر اساس تجربهشان، تصاویری را که در مورد یادگیری زبان انگلیسی دارند ارایه دهند. دویست و ده زبانآموز دختر و 90 زبان آموز پسر تصاویر و استعارههایی را برگزیدند یا ارایه دادند. از پسران 781 و از دختران 1903 تصویر و استعاره دریافت شد. پژوهشگر، این تصاویر را بررسی کرد و پس از خلاصه تر کردن، آنها را ذیل عنوانهای کلیتری قرار داد. درصد دخترانو پسرانی که در هر عنوان سهم داشتند، رتبه فراوانی هر مقوله، و نیز تفاوت رتبه ها محاسبه شد و در جداولی نمایش داده شد. بررسی و مطالعه نوع تصویرهای ذهنی دختران و پسران و فراوانی آنها نشاندهنده تفکر و برداشت این دو دسته از زبان آموزاناز ماهیت یادگیری زبان است. در این مقاله، به تعدادی از نتیجه گیریهایی که میتوان از این تصاویر و فراوانی آنها کرد اشاره میشود، ولی شاید ارزش بیشتر مقاله به خاطر عرضه منظم تصاویر ذهنی دختران و پسران به خوانندگان باشد تا خود نتایجی را که میتواند بر تدریس و تعامل با فراگیرنده موثر باشد برداشت کنند.